Souvislost rozhodujících autorit s protagonizací postavy
První věc, u které bych se rád zastavil a která s protagonizací postav (tedy s mírou toho, jak moc je postava protagonistou příběhu) souvisí, jsou rozhodující autority. Rozhodující ve smyslu, co se opravdu „ve hře“ (myšleno v příběhu) stalo. A vzhledem k tomu, že postavy jsou součástí hry, rozhodují tyto autority i o postavě. Ve většině her rozeznáváme tři rozhodující autority: pravidla, hráči a vypravěč. Přičemž hráč mívá dost často nejmenší pravomoce (nebo minimálně menší než vypravěč), protože například ve většině her není obvyklé, aby hráči směli interpretovat výsledek nějaké důležitější akce. Vyhodnocení totiž obvykle zajišťuje buď pravidla, nebo vypravěč s podporou pravidel a někdy pouze vypravěč sám. Přitom je zcela zřejmé, že výsledky většiny akcí jsou nejčastěji to, jak postava ovlivňuje příběh a v ruku v ruce s tím samotné výsledky akcí do velké míry ovlivňují vyobrazení postavy ve hře, tedy její roli. Tzn. když mluvím o autorství, nemyslím tím jen autorství nad postavou (co, jak a proč něco dělá), ale i autorství nad příběhem (co a proč se děje). A to co se děje v příběhu je velmi často důsledek toho, jak dopadla nějaká akce postavy (interpretace výsledek a důsledek akce v příběhu je tedy klíčová – ať z hlediska její podoby, tak z hlediska kdo ji provádí).